• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ekonomiskt läge och målsättning

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
940
Mottagna reaktioner
511
Poäng
577
Jag tänkte starta en tråd där jag listar mina förutsättningar, skriver ner mina mål, uppdaterat mina framsteg/bakslag och även löpande ställer frågor till alla er kunniga här inne (då slipper jag starta trådar om än det ena, än det andra). Hoppas det inte uppfattas som alltför självupptaget och utan allmänintresse. Rent egoistiskt hoppas jag bland annat att det ska peppa och disciplinera mig lite extra genom att redovisa min väg. Men jag brukar själv gilla och inspireras av liknande trådar och tänkte att det kanske är fler i liknande situation som känner likadant.

Som så många andra här har jag länge dragit på mig skulder och de har bara vuxit med åren. Upptäckte till exempel nu att jag (från och till) har varit aktiv här på forumet i över 8,5 år. Har blivit många samlingslån och "nu jävlar ska jag hålla mig från att dra på mig mer" genom åren. Men det har bara vuxit och när jag reggade mig här hade jag säkert inte mer än några hundra tusen i skuld. Oskyldiga tider :)

Men nu när jag sökte samlingslån de senaste gångerna kände jag att det verkligen är dags att vända på skutan innan jag sjunker helt. På det första fick jag förvisso ett erbjudande på 18 procent, och på det allra senaste inget alls. Inte ens på mindre summa med 40 procents ränta som man ju alltid brukar få ett gäng av. Ingen vill ha mig ;-D

Så här såg mina förutsättningar ut efter det senaste samlingslånet (det på 18 procent) ut.

Årsinkomst 2022: 433 000
Underskott 2022: 46400
Antal ff: 4
Antal blanco/och krediter (5 blanco och 3 krediter)
UC 0,5 (just nu 0,7)

I år kommer både lönen och underskottet öka en hel del som en del av inflationen och de höjda räntorna

Med senaste blancolånet betalade jag först ner alla krediter. Sa också upp Collector Betalkoll på 10 K som ju ändå inte går att använda. Sedan ville jag säga upp Fairlo Varda men det skulle inte gå förrens jag först betalat bort Fairlo lösa. Så då blev jag så sur på dem att jag betalade in den med mitt kreditkort (25 K) och sa sen upp allt med Fairlo. Nu har jag

Blancon
Northmille: (2700) 266 254 kr 8,6%
Resurs: (1427) 137 307 kr 8.22%
Marginalen: (2000) 109 816 kr 18%
Lendify: (2423) 213 555 kr 8.7 %
SEB: (2200) 101 757 kr 9 %
Totalt 838500

Krediter
OK 30000 (0 utnyttjat)
Swedbank kort 55000 (25 utnyttjat)

Lånegrad
2,16 (ungefär)

Mål
Mitt långsiktiga mål är att vänta ut alla mina ff, det kommer ta nästan ett år. Sedan ett bra samlingslån. Under tiden kommer jag fokusera på att betala bort Swedbank-krediten (och sen säga upp den) och försöka amortera ner en del på Marginalen. Jag måste vara realist och inse att jag inte kommer kunna baka ihop allt i ett lån, utan siktar in mig på två. Funderar på LO-medlemslån 350 K och sen köra en Lendo på det som är kvar efter (450-500 K). Skulle också vilja bygga upp en liten sparbuffert.

Metod
Jag kommer köra jämkning nu i nov-dec och kommer då kunna betala ner en hel del av kreditkortet. Sen har jag idag fått godkänt att ta ut en sparad semestervecka i pengar så då kommer jag nog vara i hamn med det första målet. Sen blir det jämkning hela 2024, leva snålt (har knappt tänt på toa längre) och försöka få in lite extrapengar på extrajobb och försäljning.

Någon som redan nu har några spontana tips? Måste verkligen få bättre ordning på det här. Räknade igår ut att jag 2024 kommer betala närmare 90 K bara i räntor på blancorna. Och med amorteringar rör det sig om en bra bit över 10 K i månaden. Så med en hyra på 8300 så blir det inte mycket kvar av min inte alltför höga lön (och det återstår ju då massor att betala: försäkringar, mat, bensin, katter, el osv osv) så det börjar verkligen bli ohållbart.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
940
Mottagna reaktioner
511
Poäng
577
En tanke.

En orsak till att jag inte får nya blancolån (utöver att låneinstituten blivit tightare överlag) borde vara att jag är så högt belånad i förhållande till inkomst. Min skuldkvot till i dagsläget på 2.16 om jag har räknat rätt

En sak jag ska börja undersöka är därför att ta lån på till exempel Wästgöta (alltså utanför UC) för att frisera siffrorna innan det är dags att söka det "stora" samlingslånet. Men min Bisnode är inte heller något vidare nu efter de senaste försöker att söka samling så det får bli längre fram.

Men jag funderar även på om man kan dopa siffrorna på inkomsten lite. Jag ska till exempel ta ut en semestervecka i lön nu så det borde ju höja årsinkomsten typ 10 K eller något. Jag säljer ju även en del på Tradera. Hittills har jag hoppats på att de nya reglerna om inrapportering av försäljning inte ska påverka mig. Men hade det kanske varit bra att skriva in försäljningar på säg 30 K som hobbyverksamhet? Det borde ju "höja" den formella årsinkomsten va?
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
629
Mottagna reaktioner
720
Poäng
647
Funderade på att göra samma sak. Kan bli intressant att följa.

I mitt fall tyckte jag väl att mina nya målsättningar och så inte riktigt passade forumet - som ju handlar om lån.

Jag kommer ju att få en del över när jag är "klar" med min grej, och satt och funderade på vad nästa mål skulle bli. Har ju slitit med mina mål i flera år, och behöver väl kanske något nytt mål där jag bygger något istället för att reparera en läckande skuta.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 310
Mottagna reaktioner
1 116
Poäng
897
En tanke.

En orsak till att jag inte får nya blancolån (utöver att låneinstituten blivit tightare överlag) borde vara att jag är så högt belånad i förhållande till inkomst. Min skuldkvot till i dagsläget på 2.16 om jag har räknat rätt

En sak jag ska börja undersöka är därför att ta lån på till exempel Wästgöta (alltså utanför UC) för att frisera siffrorna innan det är dags att söka det "stora" samlingslånet. Men min Bisnode är inte heller något vidare nu efter de senaste försöker att söka samling så det får bli längre fram.

Men jag funderar även på om man kan dopa siffrorna på inkomsten lite. Jag ska till exempel ta ut en semestervecka i lön nu så det borde ju höja årsinkomsten typ 10 K eller något. Jag säljer ju även en del på Tradera. Hittills har jag hoppats på att de nya reglerna om inrapportering av försäljning inte ska påverka mig. Men hade det kanske varit bra att skriva in försäljningar på säg 30 K som hobbyverksamhet? Det borde ju "höja" den formella årsinkomsten va?

Bra initiativ! Tyvärr tror jag inte på att lån utanför uc kommer göra det bättre? Ofta så ökar det månadsbeloppet! Tror mer på amorteringsfria månader.
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
940
Mottagna reaktioner
511
Poäng
577
Funderade på att göra samma sak. Kan bli intressant att följa.

I mitt fall tyckte jag väl att mina nya målsättningar och så inte riktigt passade forumet - som ju handlar om lån.

Jag kommer ju att få en del över när jag är "klar" med min grej, och satt och funderade på vad nästa mål skulle bli. Har ju slitit med mina mål i flera år, och behöver väl kanske något nytt mål där jag bygger något istället för att reparera en läckande skuta.
Jag tycker det låter väldigt intressant! Skulle gärna få först en liten sammanfattning av din ekonomiska resa fram till idag och sen se hur du lyckas fortsätta framöver. Snacka om inspirerande för oss andra som jagar mot samma mål :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp